
* NOVINKA: knižní publikace o Elkoninově metodě u dětí se sluchovým postižením.
Nováková, I., Nováková Schöffelová, M., Mikulajová, M.: Když dítě vidí, co má slyšet. Trénink
jazykových schopností dle D. B. Elkonina u dětí se sluchovým postižením. Univerzita Karlova,
Pedagogická fakulta, 2020. 154 s. ISBN 978-80-7603-184-5.
Mezi nejpalčivější problémy vývoje a vzdělávání dětí se sluchovým postižením nesporně patří
úroveň jejich jazykových schopností, čtení a psaní. Proto se autorky rozhodly spojit svoje
dlouholeté výzkumné zájmy v oblasti vývoje jazykových schopností a gramotnosti
s praktickými odbornými zkušenostmi na poli logopedické intervence. V monografii se
zabývají vývojem řeči, fonematickým uvědomováním a osvojováním čtení u dětí se
sluchovým postižením. Charakterizují faktory významně ovlivňující intervenci. Detailně
popisují specifika rozvíjení jazykových schopností a metodický postup tréninku
fonematického uvědomování podle Elkonina u těchto dětí v předškolním a mladším školním
věku. Průběh intervence ilustrují na několika kazuistikách, popsaných v knize a zobrazených
na CD, které je přílohou publikace. Kniha je určená pro speciální pedagogy, logopedy, školní
a poradenské psychology a lidi, kteří se hlouběji zajímají o vývoj a vzdělávání dětí se
sluchovým postižením.